Jan 6, 2015

Mentarang Menu Wajib Cari Bila Balik Umah Mertua di Perlis...


Ni la salah satu menu wajib cari bila balik kampung Mr E....Mentarang...Pernah dengar tak makanan laut ni?Pernah tunjuk dalam Majalah 3 tahun lepas tapi lokasi dia bukan la kat Perlis tapi kat Kuala Selangor.

Mentarang ni adik beradik kerang jugak la...Isi putih dan manis.Cara masak ada macam-macam cara..Ada yang masak lemak,tumis,bakar dan bla..bla...
Tapi Irna paling suka bakar ja mentarang ni.Memang sedap..Satu lagi kalau masak tumis air + jantung pisang.Wahh....Memang terangkat la menu ni....
 
Selalunya Irna dan Mr E akan ronda kat Kuala Perlis untuk cari mentarang ni.Tepi pantai banyak gerai jual tapi ada musim dia...Tunggu air laut surut baru leh diaorang cari...

3Q pun suka makan mentarang ni dan ada nama special lagi iaitu " Haiwan di Dlm Laut"...Nama gelaran yang diberi oleh anak sulung Irna,Qurratul masa dia umur 2 tahun...Pening kepala tok wan pikir binatang apa yang cucu kesayangan mintak..Hahahahha..




 


8 comments:

  1. 1st time dengar!.. tengok haiwan dalam laut ni macam gamat je.. cuma ada cengkerangkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok isi memang macam gamat..kulit dia nipis dan tajam...

      Delete
  2. tak pernah makan n tak pernah jumpa lagi.. nama selalu la dengar

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak banyak tempat ada mentarang ni....selalu dgr ada belah kuala selangor..penang,kedah dan perlis...

      Delete
  3. Aida x pernah makan.
    Org melaka le katakan...
    But aida love seafood ☺
    Confirm sedap ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti kalau Aida bercuti ke utara,cuba la cari mentarang ni..Gerenti sedap...

      Delete

Thanks a lot for your comment..